Umučena Afrikou

Iva Pekárková

„Loďky jim potopit a mrtvoly poslat do Afriky. Na to voni slyšej.“

Včera, zhruba rok a čtvrt nato, co se celá Evropa začala třást před přívalem uprchlíků – tedy, v tomhle případě, hlavně ekonomických migrantů --, jsem se dočetla, že

1.8.2016 v 9:22 | Karma článku: 45.69 | Přečteno: 41860 | Diskuse

Iva Pekárková

A pak domorodci nasliněným prstem zkoumali barvu naší kůže…

Když se mi to stalo v Africe, na tržišti v Benin City, byla jsem unesená. Ženské (jen ženské, chlapi by si to nedovolili) se seběhly kolem mě a začaly

21.7.2016 v 9:15 | Karma článku: 37.35 | Přečteno: 6003 | Diskuse

Iva Pekárková

Budte, prosím, -----, zdvořilí! Děkuju mockrát, ----!

V časně ranním vlaku seděli dva Poláci „v jistém věku“, oblečení v nepříliš čistých oděvech, které prozrazovaly jejich zaměstnání ve výstavbě, a hlasitě se bavili, zjevně přesvědčeni, že jim nikdo nemůže rozumět. Tématem

11.7.2016 v 8:40 | Karma článku: 36.36 | Přečteno: 6011 | Diskuse

Iva Pekárková

Koukněte se -- cizáci! Připravěj nás o práci!

Koukněte se tady ty! Připravěj nás o byty! – V ulicích Londýna zuří boj. Zprvu byl, pravda, zdvořile anglický, provázený samým „podle mého názoru“, „nemýlím-li se“ či „je mi líto, ale musím vám oponovat“.

22.6.2016 v 15:33 | Karma článku: 38.18 | Přečteno: 11775 | Diskuse

Iva Pekárková

„Debile, nauč se česky!“ aneb Jazyk, ta mrcha proradná!

„A proč ses nenaučila bulharsky?“ zeptal se mě – bulharsky – řidič náklaďáku, který mě někdy v roce 1982 vezl z Varny do Plovdivu. Tak hluboce mě tím

1.6.2016 v 8:36 | Karma článku: 40.06 | Přečteno: 9042 | Diskuse

Iva Pekárková

Vynadejte mi, prosím. Ale květnatě.

Milí i méně milí čtenáři, milé i méně milé čtenářky mých blogů! Prosím, vynadejte mi, jak nejlíp umíte! Udělejte to co nejdřív, tak do čtrnácti dnů.

23.5.2016 v 8:21 | Karma článku: 29.99 | Přečteno: 2553 | Diskuse

Iva Pekárková

7. V lágru Traiskirchen (Když je vás moc)

Do lágru mě dovezli policajti transportem z Vídně. Dodnes vzpomínám, že mi kdosi poradil, ať se hlásím na stanici Tannengasse,

18.11.2015 v 8:28 | Karma článku: 32.65 | Přečteno: 2778 | Diskuse

Iva Pekárková

Může si dobrý křesťan mýt na záchodě řiť?

Z malého pokojíčku hned vedle našeho se odstěhoval Nigérijec jménem Mír, vrátil se domů. A do baráku se krátce po něm vplížila... no ne snad Válka, ale Hrůza.

16.3.2015 v 9:32 | Karma článku: 36.72 | Přečteno: 10009 | Diskuse

Iva Pekárková

K. a bílá nemoc

Už před časem jsme s K. usoudili, že kdybychom chtěli být oba stále zdraví, musel by on žít v Evropě a já v Nigérii. Byli jsme totiž přesvědčení, že K. prostě nemůže dostat bělošskou chorobu – a já zas méně než on trpím těmi tropickými. Při naší výpravě do Nigérie K. chytil dvakrát horečky a jednou průjem tak příšerný, že skoro dva dny tábořil na záchodě, mně nebylo nic. V bělošských zemích naopak já trávím týdny a měsíce smrkáním, chrchláním a kašláním, zatímco K., nechutně zdravý, mi doporučuje, ať už s tím něco udělám.

2.3.2015 v 11:41 | Karma článku: 30.81 | Přečteno: 2403 | Diskuse

Iva Pekárková

Zima, zima! (O kožichu a žabkách)

Tak se k nám do baráku zašel podívat domácí, vrhl jeden dlouhý, teskný pohled na plynoměr a zavolal chlapíka, který nám odborně seřídil bojler tak, že ohřívá vodu jen na vlažno. Předtím jsme mohli teplotu regulovat, teď už ne. Není se čemu divit: když se u nás v baráku chováme jako děti, musíme počítat s tím, že se s námi bude jako s dětmi zacházet. Náš pan domácí zasáhl beze slova, věděl, že prosit nás, ať se snažíme energií šetřit, i když ji máme v ceně, nemá smysl.

20.2.2015 v 8:20 | Karma článku: 34.17 | Přečteno: 3312 | Diskuse

Iva Pekárková

Miluju Afričana. Ale nemám ebolu. Přísahám.

Plánuju další knižní turné po Čechách, Moravě a Slezsku – začne už zítra, ve středu. Takové turné se vždycky tak trochu podobá kratičkému milostnému románu anebo dvojsečné dýce. Anebo tomu, čemu v Americe říkají mixed blessing, „smíšené požehnání“. Vždycky poznám fůru zajímavých lidí, potkám se s pár starými kámoši, založím pár nových přátelství, dozvím se nespočet drbů a občas dokonce i prodám pár svých knih.

28.10.2014 v 17:35 | Karma článku: 33.64 | Přečteno: 4198 | Diskuse

Iva Pekárková

Udrží se Afrika nad vodou?

"Ne! Ne! Ne! Nedělej to!" zapřísahal mě K. a zíral na mě očima rozšířenýma děsem. Dvě oyohy, manželky K-ových bratrů, padly na kolena do rudohnědého prachu a sepjaly ruce, jako by se modlily: "Sestřičko, prosíme tě, nedělej to! Nedělej! Nechceme tě ztratit!" Ale já je cynicky zdvihla zas na nohy – a beze slova vlezla do vody.

10.10.2014 v 8:23 | Karma článku: 36.32 | Přečteno: 3740 | Diskuse

Iva Pekárková

Zemřel pašerák drog. Žádná škoda. Ale byl to kamarád...

Bylo to ve zprávách. K. se o tom dočetl před pár dny v novinách po cestě do práce. Jistý chlapík z kmene Ibo, bratr dobrého kamaráda, zemřel ve vlaku Eurostar cestou z Paříže do Londýna. Při příjezdu na St Pancras Station si jiná pasažérka všimla, že sedí zhroucený na sedačce a nemá se k odchodu. Společně s uklízečem zavolali záchrannou službu, ale ta už mu nepomohla. Byl delší dobu mrtvý.

4.8.2014 v 11:28 | Karma článku: 29.12 | Přečteno: 3411 | Diskuse

Iva Pekárková

Proč jsou černoši líní

Vstali jsme pozdě – ve čtvrt na sedm. Když se v tropech takhle dlouho válíte v posteli, dá se předpokládat, že se při práci na farmě pořádně zapotíte. Než jsme na farmu dorazili, vyšplhalo se smířlivé ranní slunce do čtvrt oblohy a proměnilo se v krutého boha, v dravého ptáka, který vás zobanem kloval do hlavy a pařáty vám z ramen rval cáry kůže. Celé pole – teda spíš kus země připomínající úhor zarostlý usychajícím křovím, z kterého občas trčela polovzrostlá olejová palma, bylo třeba vyčistit a osázet kasavou. Kasava je skvělá plodina – roste všude. Stačí vzít dvoumetrové stonky zbylé ze sklizně, nasekat je na dvaceticentimetrové kousky, pak dvakrát kopnout do hlíny, do jamky jeden kousek hodit, zahrnout ho hlínou – a je to. Za pár měsíců, až na to budete mít náladu, můžete sklízet. I když pole totálně zanedbáte, kasava roste dál.

5.3.2012 v 8:31 | Karma článku: 37.82 | Přečteno: 6048 | Diskuse

Iva Pekárková

Jak jsem zničila život jednomu Somálci (a zachránila jednu Češku)

Osobně jsem zničila život jednomu Somálci. Že jsem ho neznala, mě neomlouvá, naopak: zničila jsem mu život jen a pouze na základě národnostních a kulturních předsudků, které jsem v sobě, pravda, našla jen s obtížemi, a to jen proto, abych vytáhla z bryndy kamarádku.

29.2.2012 v 8:21 | Karma článku: 44.30 | Přečteno: 10668 | Diskuse

Iva Pekárková

Všichni Brňáci sou penisové a jak (ne)vyvolat občanskou válku

"Seš -----!" ozval se rozhořčený hlas s typicky pražskou intonací. A hned svá pozorování zobecnil: "Všichni Brňáci sou -----!" Hlas se ke mně nesl ze střechy pár pater pod mým oknem. Bydlela jsem tenkrát v Praze – Michli, v půdním bytě v sedmém patře, a tím pádem jsem měla skvělý výhled na střechy nižších baráků v okolí. Měla jsem šanci se zatajeným dechem sledovat celodenní dřinu nešťastného Ukrajince, který evidentně nikdy předtím na střeše nebyl, jak se pokouší opravit polorozpadlý komín. V přízemí musel být dobrý zedník, ale dvacet metrů nad zemí – a nepřivázaný – byl prostě na nic. Vylezl na skosenou střechu vikýřem, přeručkoval po drolících se taškách ke komínu a toho se chytil jak záchranného lana. Bohužel když chtěl pracovat, musel uvolnit aspoň jednu ruku. Pak se mu strachy podlomily kolena, on klouzal po taškách směrem k okapu, ale když už to vypadalo, že se zřítí, zmátořil se a vyšplhal zas ke komínu. Tohle opakoval nesčetněkrát, dokud nebyl komín opravený a já zbrocená potem. Ukrajinec přežil a já jsem se naučila pár výběrových nadávek v ukrajinštině, které se ke mně donesly vzduchem.

20.1.2012 v 8:25 | Karma článku: 29.14 | Přečteno: 4022 | Diskuse

Iva Pekárková

Ano, madam! Ovšemže můžete mít penis! (a bohů ubývá)

Říkají si lesní lidé – a žijí na olejové plantáži. Tedy: na plantáži olejových palem, ve kterou se už před časem proměnil Pulau Carey (Careyho ostrov) v malajsijském státě Selangor.

23.3.2011 v 8:35 | Karma článku: 33.55 | Přečteno: 5868 | Diskuse

Iva Pekárková

Moje manželka si mě nechce vzít!

Přijela k nám na návštěvu kamarádka z Čech, a ještě se ani nestihla zout, už nám začala číst levity.

4.10.2010 v 8:20 | Karma článku: 34.18 | Přečteno: 5719 | Diskuse

Iva Pekárková

Svobodná Nigérie slaví padesátiny

První říjen je Dnem nezávislosti Nigérie – zrovna dnes je svobodné Nigérii padesát let. Na Viktoriině ostrově v Lagosu se chystá velké mecheche – rozvinou prý na ulici koberec v barvách nigerijské vlajky, bude se tam řečnit, tančit, zpívat a radovat se z toho, že před padesáti lety odtáhli britští kolonizátoři.

1.10.2010 v 8:23 | Karma článku: 28.42 | Přečteno: 3187 | Diskuse

Iva Pekárková

Přispějte na Charity (o umění žebrat, podvádět a krást)

V neděli kolem půl deváté ráno někdo zabušil na venkovní dveře. A zabušil. A zabušil. A znova zabušil, tak mocně, až se celý barák otřásl. Nedalo mi to a šla jsem otevřít.

20.9.2010 v 8:27 | Karma článku: 33.41 | Přečteno: 4513 | Diskuse
VIP
Počet článků 313 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 7498

Autorka knih, tlumočnice, barmanka, taxikářka na obou stranách silnice. Poslední vydané knížky: Levhartice (román), Beton (soubor povídek), Péra a perutě (můj první román v novém vydání), Postřehy z Londonistánu (blogokniha), Pečená zebra (román o černobílých vztazích v Česku). Na jařeo vyšlo nové vydání Slonů v soumraku (román o nerovné lásce starší Angličanky a mladého Senegalce). Na září se chystá fungl nové doplněné vydání tlusté blogoknihy -- Multikulti pindy jedný český mindy. Zrovna se pouštím do pokusu napsat novou knížku. Můžete mě kontaktovat na ivapekarkova@gmail.com