Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

7. V lágru Traiskirchen (Když je vás moc)

Do lágru mě dovezli policajti transportem z Vídně. Dodnes vzpomínám, že mi kdosi poradil, ať se hlásím na stanici Tannengasse,

tam jsou prý na uprchlíky zařízení, a já jsem za neustálého dotazování přešla pěšky před půl Vídně s krosnou na zádech.

A skutečně: v Tannengasse si mě jen zapsali a do půl hodiny mě posadili do přistaveného mikrobusu. Mohla bych se tenkrát samozřejmě hlásit na kterékoli stanici anebo přijít ke kterémukoli policajtovi a říct něco jako „Azyl? Flűchtlingslager, ja?“ – a on by se o mě nejspíš taky postaral. Ale to jsem pochopila až mnohem později. Teď jsem chtěla dělat všechno co nejsprávněji a podle pravidel (která jsem nemohla znát, ale o to víc jsem se snažila.)

Tohle byla organizovaná svoboda, svoboda, která někam vedla, a nebylo třeba v ní ztrácet orientaci.

V tomhle konkrétním případě organizovaná svoboda vedla transportem do lágru a pak špalírem policajtů na „izolačku“ s dveřmi s hustou mříží, za které nás všechny zavřeli.

Bylo nás tam v jedné várce asi tak šedesát. Svezlo nás do lágru několik „transportů“ z různých částí země a nás bylo najednou šíleně moc. Víc než v takové normální frontě v české masně. Víc než ve školní třídě. Míň než na spartakiádě, vítání Brežněva v Praze a podobných davových nesmyslech, ale to byly věci, na které jsem si společně s většinou krajanů snad radši nehodlala zvykat.

Bylo nás prostě nezvykle moc. A taky tu zničehonic bylo moc policajtů. Nejednali s námi nijak stroze ani pohrdlivě, a přece se člověk začal cítit jako číslo, jako součást stáda – stáda lidí či čehosi lidem podobného --, které z Rakouska nikdo nevyháněl, ale taky je tu nikdo nevítal.

Lidé, kteří nás „procesovali“, to nebyli čtyři okouzlení kurdští studenti. To nebyl bělovlasý děda bachař. Byli to profesionálové placení za to, aby poskytli profesionální služby nám – i státu. Postarali se o nás – a srovnali nás do latě. Jedním z požadavků bylo zjistit, jestli do Rakouska nevneseme nějakou nepříjemnou infekční chorobu, například tuberkulózu.

Rozdělili nás podle pohlaví („Děti, držte se svých matek!“), chlapy zahnali do jedné čekárny, nás ženy do druhé. Musely jsme se svléknout do půl těla a čekat, až na nás dojde řada, dělali nám rentgen plic. Copak já a pár dalších žen z východní Evropy – my jsme byly na nahotu před cizími zvyklé, od malička jsme se svlékaly a oblékaly v šatnách a před vstupem do bazénu, třeba v Podolí, se „myly mýdlem bez plavek“, jak nám nakazovaly cedule. Ale některé ženy, které se ocitly tady v Traiskirchenu, se nejspíš nikdy nemusely obnažit před neznámými lidmi. Odporovat se neodvážily -- ani to německy neuměly – ale bylo na nich vidět, že by se nejradši propadly do země. (Když na tu chvíli dnes vzpomínám, uvědomuju si, že jsem na ně – na ty nejstydlivější – zvědavě, snad dokonce drze zírala. Nebylo v tom nic lesbického, jen mě prostě zajímal ten neznámý velký svět, který se tady,  čekárně u rentgenu, překládal do tvaru a sklonu prsů, do designu bradavek… Bylo to asi hodně neslušné, ale mně to tenkrát prostě nedocházelo.)

Vzali nám daktýlky. Rakouský policajt bral do prstů jeden můj prst po druhém, pečlivě je vyválel po houbičce s inkoustem a se stejnou pečlivostí každý prst obtisklo do kolonky. Po kolonce ho taky trochu vyválel, otisky prstů byly hrozně široké. Teď už jsme byli registrovaní. Kdybychom se dopustili něčeho nekalého, bylo by snazší nás chytit. Tenkrát se kolem otisků prstů nedělaly takové cavyky jako dnes, přesto se řádným občanům neodebíraly. My jsme se práva na biometrické soukromí vzdali v okamžiku, kdy jsme požádali o azyl.

Já jsem to chápala a brala jsem to celé jako dobrodružství, jen jsem byla trochu otřesená zjištěním, kolik nás prchajících je. Šedesát lidí na příjmu, to už je co říct – do té doby jsem žádného jiného uprchlíka nepotkala. Mnozí krajané ale takové jednání brali jako neomluvitelný zásah do soukromí a drzost ze strany Rakušáků, kterým už teď přezdívali „kaštani“. To je přece něco příšernýho – sotva jsme s nasazením života uprchli komunistům, už nás kaštani maj za zločince. Zejména jeden se hrozně rozčiloval, budu mu říkat Oldřich. Neustále opakoval, že on byl vždycky disident a kvůli svým přesvědčením byl nespravedlivě vězněn. Časem vyšlo najevo, že Oldřich seděl za manko v restauraci a v Rakousku se brzy nechal chytit, když kradl v obchoďáku.

Autor: Iva Pekárková | středa 18.11.2015 8:28 | karma článku: 32,65 | přečteno: 2790x
  • Další články autora

Iva Pekárková

Jak se K. stal mocným čarodějem

Bylo kouzelné slunečné ráno. K. se rozhodl, že zas jednou pojede do práce na kole. A protože tohle bylo poprvé, co po zimě vytáhl bicykl, dal si na cestu do severního Londýna dvě a půl hodiny. Nechtěl dorazit pozdě.

3.4.2017 v 8:35 | Karma: 40,30 | Přečteno: 6077x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

Véééliká láska a na noze páska. Pravdivý příběh.

Co je v tomhle příběhu páska? Téhle pásce na kotníku se anglicky říká „tag“, česky náramek a je to zařízení, které vám přimontují na nohu, když něco provedete, aby mohli

14.3.2017 v 9:07 | Karma: 37,57 | Přečteno: 5154x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

O mezinárodní nezbytnosti profesionálních žen

Byl to malér. Jeremy, řidič soupravy londýnské nadzemní dráhy, najel s vlakem na odstavnou kolej, kde měl zůstat až do rána, a nevšiml si, že ve vagónu pořád sedí – nebo teda napůl leží – zapomenutý pasažér.

8.3.2017 v 9:04 | Karma: 39,00 | Přečteno: 4737x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

Partyzánská Zahrádka ve Východním Penge

Zrovna zasvítilo sluníčko, a tak jsem si čekání na autobus krátila focením rozkvetlých sněženek, šafránů a narcisů, které jako zázrakem vyrašily na kousku země hned u zastávky. V tom okamžiku se ke mně přitočil chlapík

6.3.2017 v 9:12 | Karma: 34,60 | Přečteno: 2015x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

Obejměte fobika (O strachu)

Byli dva. A zřejmě přišli nezávisle na sobě, i když teď seděli vedle sebe – vzadu, v té části kavárny, kam se mohli uchýlit lidé, které „beseda s autorem“ (mnou) nijak zvlášť nezajímala, a popíjet si tam skvělé kafe, aniž bych je

5.12.2016 v 8:30 | Karma: 34,92 | Přečteno: 2843x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 313
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7499x
Autorka knih, tlumočnice, barmanka, taxikářka na obou stranách silnice. Poslední vydané knížky: Levhartice (román), Beton (soubor povídek), Péra a perutě (můj první román v novém vydání), Postřehy z Londonistánu (blogokniha), Pečená zebra (román o černobílých vztazích v Česku). Na jařeo vyšlo nové vydání Slonů v soumraku (román o nerovné lásce starší Angličanky a mladého Senegalce). Na září se chystá fungl nové doplněné vydání tlusté blogoknihy -- Multikulti pindy jedný český mindy. Zrovna se pouštím do pokusu napsat novou knížku. Můžete mě kontaktovat na ivapekarkova@gmail.com