Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

4. Vítej ve svobodné zemi, hrdin(k)o!

Courala jsem po Benátkách s velkou modrou krosnou na hrbu. Vždyť jsem sí v ní musela z Československa odvézt všechno, co budu potřebovat po zbytek života.

(Teda: spacák, celtu, ešus, lžíci, plastovou láhev na vodu – v ČSSR veliká vzácnost – a sedm kilo fotovybavení. Pečlivě jsem eliminovala všechno, co by mohlo celníkům na maďarských hranicích napovědět, že hodlám vzít roha, a dobře jsem udělala: skutečně mi poručili vyházet všechny věci ven a proti světlu kontrolovali, jestli něco neukrývám v trubkách od krosny.)

První den na Západě a už jsem objevila nedostatek: nikdo mi nechtěl na pár hodin vzít krosnu do úschovy. Ve všech zemích, kde jsem byla předtím, nebyl problém zajít do hospody nebo do kavárny a na chvíli se nákladu zbavit. Vždycky vám tam pingl zadarmo schovali. Tady mi každý hned vysvětloval, kde najdu úschovnu. A já jsem vážně, vážně neměla peníze. Zbyla mi jen hrstka jugoslávských dinárů – polotvrdé, nikoli tvrdé měny, která se, když jsem ji proměnila na liry, smrskla tak, že by to nestačilo ani na odřezek pizzy zhltnuté na stojáka na náměstí svatého Marka.

A tak jsem mezi úžasnými – a úžasně páchnoucími – kanály a tajemnými zákoutími se sušícím se prádlem pochodovala s krosnou na hrbu a hladová. Už už jsem pošilhávala po ohlodaných kousích pizzy odhozených do košů, když tu mě vysvobodil student jménem Dana, kluk jen o rok o dva starší než já, a odvedl mě do studentské jídelny. Studoval v Benátkách architekturu a já bych mu byla zbaštila, že je Ital (prozpěvoval si dokonce písničku „Italiano vero“), kdybychom nepotkali Danova spolužáka Áse. Spustil na něj řečí, která se italštině vůbec nepodobala, a Dana musel s pravdou ven: je z Kurdistánu. A je pravda, že tu studuje, ale ne architekturu – techniku, i když mu ten obor k srdci nepřirostl. Ani jemu, ani Ásovi. Kurdistán bude potřebovat fůru inženýrů, aby se vůbec dal dohromady, aby se povedlo v zemi vybudovat infrastrukturu.

Nikdy jsem neslyšela ani o Kurdech, ani o Kurdistánu, který prý leží kdesi v tajuplné oblasti mezi Tureckem, Sýrií, Iránem a Irákem. Docela mě to zmátlo.

„Takže seš teda Arab?“ ptala jsem se Dany. Toužila jsem mít jasno a v Malé Asii přece bydlí jen Arabové.

„Arab?“ Dana zrudnul, jeho pleť získala barvu syrových jater, a omotal mi prsty kolem krku. „Já nejsem žádnej Arab!“ ječel a škrtil mě, až se mi srdce rozbušilo v hlavě. „Jestli ještě jednou řekneš, že jsem Arab, tak tě zabiju!“

Umírněnější Ás mi – angličtinou ne tak dobrou, jako byla Danova – začal vyvětlovat, jak se věci mají. Kurdové existují, to ano – třeba oni dva --, ale Kurdistán zatím… vlastně… ne. Ne tak docela. Dalo by se dokonce říct, že Kurdistán existuje jen spirituálně, v duších a srdcích Kurdů.

Hoši mě ubytovali v bytě na Lidu. Bydleli tam čtyři ve třech pokojích – všichni studenti z tajuplného Kurdistánu. Hned se sestěhovali tak, abych měla místnůstku pro sebe. Potřebuju soukromí. Jsem přece holka.

Dana mi ukázal koupelnu a já se zeptala, kdy teče teplá voda.

„No přece pořád!“ poučil mě s převahou Zápaďana. Hned jsem si napustila vanu a s rozkoší se ponořila do vonných mydlinek, jaké jsem taky ještě nevyzkoušela. U nás v Nuslích tekla teplá voda jen dvakrát za týden a myli jsme se obyčejným mýdlem.

Večer jsme se všichni sešli v obýváku a hoši mi jeden přes druhého vysvětlovali, jak šíleně mě obdivujou, že jsem těm komunistům utekla. Jsou na mě pyšní. Koupili víno – výborné (teda ne že bych byla znalec, ocenila jsem pouze, že bylo lehké, žádný tlamolep) – a ananas.

Vlastně bych to měla napsat takhle:

A!

NA!

NAS!!!

Byl veliký, nádherně voněl a mně z něj lezly oči z důlků. Ananas! Ten jsem ochutnala naposled tak patnáct, sedmnáct let předtím, v Praze na vánoce. Od té doby už se ani babičce, odvážné bojovnici ve všech frontách, ananas sehnat nepodařilo.

V životě by mě nenapadlo, že jsem hrdinka, dokud mi to hoši nevysvětlili.

Pak se mi ta myšlenka ale zalíbila a já se zapřisáhla, že budu dělat všechno pro to, abych si takovou úctu a vážnost skutečně zasloužila.

(Teda ne že bych se předtím těšila, jak se na Západě rozšoupnu – a teď, když už mě nebudou mít pod kontrolou ani československé úřady, ani příbuzní, se z docela hodné holky přešaltuju na otrlého zločince. Ale obdiv – podle všeho upřímný — mě jen utvrdil v tom, že se musím do smrti smrťoucí chovat prostě vzorně. Myslím, že takhle to funguje na většinu lidí, když se dostanou do prostředí, kde je nikdo nezná. Když jim dáte najevo, že je považujete za vzorné a mravné, budou se chovat vzorně a mravně. Když je považujete za zločince a zmetky, najdou v sobě dost zločinectví a zmetectví na to, aby vaše předpovědi splnili. V takových rozhodujících životních okamžicích můžete jít oběma směry. Většina lidí teda zaručeně. Vím, že to zní jako mravoučný příběh z konce 19. století. Ale je to tak.)

Takže nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že si to hoši svou chválou pokazili. Teda hlavně Danovi to pokazili – on mě přece „našel“. Později jsem zjistila, že chodil hledat  holky na nádraží, na stanoviště autobusů, na nejturističtější náměstí. Osamělé turistky s pinglem, se spoustou času a bez pevného plánu. Ne snad bázlivé, ale ani moc sebejisté holky, jakých po Evropě jezdila spousta, té západní i té východní, a které celým svým vzhledem jako by něco hledaly. Musela jsem vypadat právě tak.

A teď, když jsem byla hrdinka, bylo jasné, že Danovi nedám.

Hoši mě u sebe nechali bydlet týden nebo deset dní. Kupovali mi v menze jídlo, pomáhali mi zorientovat se v tom novém divném světě, sháněli pro mě informace o azylu či uprchlických lágrech, kupovali mi ovoce a víno, co určitě nebylo drahé, ale taky žádný tlamolep. Krom toho čelili mým neutuchajícím nablblým dotazům, kde je teda ten Kurdistán a co jsou, když nejsou Arabové. Tyhle věci na mě tenkrát byly příliš složité a bylo jich najednou trochu mnoho.

A já jsem s nima nic neměla. Ne že by se mi nelíbili – líbili se mi. Hlavně Ás, který byl takový mužný, urostlý a vypadal jak dobře propečený Ital. A ne že by se o nic nepokoušeli, pokoušeli se, to ano, někteří zhruba dvakrát za hodinu. Ale jednou jsem byla hrdinka a bylo třeba se chovat mravně.

(Mimochodem, v Kulatém světě, románu z Traiskirchenu, popisuju setkání s kurdskými studenty docela jinak. Tam si má hrdinka Jitka hned první noc začne se třemi dobrodinci naráz. Ale Jitka byla, koneckonců, mnohem odvážnější než já, jako snad všechny mé protagonistky. Taky se nemusela bát těhotenství ani pohlavních nemocí. Jitka po krátkém zazmatkování pochopila, jak je to s Kurdistánem a spoustou jiných věcí. Já jsem nepřestala zmatkovat.)

Autor: Iva Pekárková | pátek 30.10.2015 8:25 | karma článku: 32,89 | přečteno: 3922x
  • Další články autora

Iva Pekárková

Jak se K. stal mocným čarodějem

Bylo kouzelné slunečné ráno. K. se rozhodl, že zas jednou pojede do práce na kole. A protože tohle bylo poprvé, co po zimě vytáhl bicykl, dal si na cestu do severního Londýna dvě a půl hodiny. Nechtěl dorazit pozdě.

3.4.2017 v 8:35 | Karma: 40,30 | Přečteno: 6078x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

Véééliká láska a na noze páska. Pravdivý příběh.

Co je v tomhle příběhu páska? Téhle pásce na kotníku se anglicky říká „tag“, česky náramek a je to zařízení, které vám přimontují na nohu, když něco provedete, aby mohli

14.3.2017 v 9:07 | Karma: 37,57 | Přečteno: 5155x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

O mezinárodní nezbytnosti profesionálních žen

Byl to malér. Jeremy, řidič soupravy londýnské nadzemní dráhy, najel s vlakem na odstavnou kolej, kde měl zůstat až do rána, a nevšiml si, že ve vagónu pořád sedí – nebo teda napůl leží – zapomenutý pasažér.

8.3.2017 v 9:04 | Karma: 39,00 | Přečteno: 4737x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

Partyzánská Zahrádka ve Východním Penge

Zrovna zasvítilo sluníčko, a tak jsem si čekání na autobus krátila focením rozkvetlých sněženek, šafránů a narcisů, které jako zázrakem vyrašily na kousku země hned u zastávky. V tom okamžiku se ke mně přitočil chlapík

6.3.2017 v 9:12 | Karma: 34,60 | Přečteno: 2015x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

Obejměte fobika (O strachu)

Byli dva. A zřejmě přišli nezávisle na sobě, i když teď seděli vedle sebe – vzadu, v té části kavárny, kam se mohli uchýlit lidé, které „beseda s autorem“ (mnou) nijak zvlášť nezajímala, a popíjet si tam skvělé kafe, aniž bych je

5.12.2016 v 8:30 | Karma: 34,92 | Přečteno: 2844x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 313
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7499x
Autorka knih, tlumočnice, barmanka, taxikářka na obou stranách silnice. Poslední vydané knížky: Levhartice (román), Beton (soubor povídek), Péra a perutě (můj první román v novém vydání), Postřehy z Londonistánu (blogokniha), Pečená zebra (román o černobílých vztazích v Česku). Na jařeo vyšlo nové vydání Slonů v soumraku (román o nerovné lásce starší Angličanky a mladého Senegalce). Na září se chystá fungl nové doplněné vydání tlusté blogoknihy -- Multikulti pindy jedný český mindy. Zrovna se pouštím do pokusu napsat novou knížku. Můžete mě kontaktovat na ivapekarkova@gmail.com