Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K. a bílá nemoc

Už před časem jsme s K. usoudili, že kdybychom chtěli být oba stále zdraví, musel by on žít v Evropě a já v Nigérii. Byli jsme totiž přesvědčení, že K. prostě nemůže dostat bělošskou chorobu – a já zas méně než on trpím těmi tropickými. Při naší výpravě do Nigérie K. chytil dvakrát horečky a jednou průjem tak příšerný, že skoro dva dny tábořil na záchodě, mně nebylo nic. V bělošských zemích naopak já trávím týdny a měsíce smrkáním, chrchláním a kašláním, zatímco K., nechutně zdravý, mi doporučuje, ať už s tím něco udělám.

Před pár lety jsem prodělala hnusnou sérii rým, která se mě držela skoro dva měsíce: ještě jsem měla odřený nos z jedné a v krku už mě škrábalo – neklamná známka nástupu druhé. Zkoušela jsem samozřejmě všemožné kurýrovací metody, ale žádná nefungovala. A nefungovala jsem ani já. Nechtěla jsem chodit tlumočit (patřím k lidem přesvědčeným, že není zdvořilé trajdat s rýmou po městě a dělit se o ni s ostatními), bylo mi tak mizerně, že mě nebavilo psát. Kromě občasné procházky, ke které jsem se taktak přinutila, jsem vesměs ležela v posteli a litovala sama sebe.

K. mě taky litoval a snažil se mě léčit. Činil tak dvěma způsoby. Jeden spočíval v tom, že stál nade mnou s hlavou ke straně a dělal "Ts, ts, ts, ts, ts, ts, ts, ts", pak hlavu sklonil na druhou stranu a dělal "Ts, ts, ts, ts, ts, ts, ts, ts". Druhý spočíval v tom, že mi několikrát denně vynadal – už zase jsem si nedávala pozor a chytla virus, špatně beru medicínu, nic se sebou nedělám. Tím druhým mi připomínal mého tatínka, který po celé mé dětství mé kašle a rýmičky, ale i vážnější nemoci léčil právě takhle. V dětství mě ovšem vždycky opečovával někdo jiný z rodiny, ale K. není duší samaritán. Když jsem ho prosila, ať dojde do lékárny pro acylpyrin nebo mi aspoň uvaří čaj, objasnil mi, že nesmím být závislá na druhých, a dál se koukal na film.

Ale letos po Novém roce se stala divná věc. Vracela jsem se zrovna z tlumočení, když volal K. Měl divný hlas, takový chraplavý, a říkal, že je mu strašně, ale strašně zle, neví, co to může být, ale je to děsný. "Bolí mě v krku," sípal, "nevím, jak bych ti to měl popsat, zdá se mi, jako by mě tam někdo škrábal šmirglpapírem. A pořád mě to nutí ke kašli, ale čím víc kašlu, tím víc mě tím šmirglpapírem škrábou. Nos mám celý horký – a opuchlý, řekl bych, teče mi z něj jak z vodovodu, ale není to voda, je to takový šlemovitý hnus – a čím víc smrkám, tím víc toho tam mám. Hlava mě bolí, jako by mi v ní bušilo osm tesařů, možná i šestnáct. V plicích mi to tak divně vrže a celé tělo mám v jednom plameni. Sotva se udržím na nohou! Nevíš, miláčku, co by to mohlo být?"

Samozřejmě že jsem se nejdřív lekla. Ale čím déle jsem poslouchala K.-ovy lamentace, tím mi to bylo jasnější. "Ano, tuším, co by to mohlo být. Popisuješ příznaky běžné rýmy," řekla jsem cynicky.

Pak byl K. nemocný. Ležel v posteli, sténal a skučel, dožadoval se medikamentů, teplých nápojů, oblíbených jídel (která trpitelsky polykal a říkal, že nemají vůbec, ale vůbec žádnou vůni ani chuť) a hlavně neustálé pozornosti. Jediné, co mu v jeho utrpení trochu ulevovalo, byla šance v jednom kuse popisovat, jak se cítí a jak je to příšerné. Naštěstí měl zrovna pár dní volna, tak mohl trpět do sytosti, v horizontální poloze.

K. má jednu úžasnou a vzácnou vlastnost: dovede uznat svůj omyl. Když teď, postižený strašlivou chorobou jménem rýma v posteli zoufalstvím kňučel, omluvil se mi za všechna příkoří, kterých se na mně dopustil, když teklo z nosu mně. "Odpusť, lásko," šeptal skomírajícím hlasem, "netušil jsem, jak moc jsi trpěla. Tohle je horší než malárie. Horší než dyzentérie. Horší než všechny choroby, s jakýma jsem se kdy setkal..."

Jak se dalo čekat, nakazila jsem se K.-ovým rhinovirem nebo snad pikornavirem a za tři dny jsem padla vedle něj. Bylo mi, pokud to dovedu posoudit, zhruba stejně jako jemu, ale rozhodla jsem se mu své stavy barvitě nepopisovat. Naopak. "No, jestli mám to samé, co ty, není to tak zlé," říkala jsem, abych ho namíchla. "Obyčejná rýma jakou, jestli se dá věřit statistikám, průměrný Evropan prodělá jednou až dvakrát ročně. Divím se, že tě to tak sebralo."

Jakmile se K. zmátořil natolik, že mohl sedět u počítače, začal pátrat po způsobech léčby. Teď konečně z vlastní zkušenosti věděl, že acylpyrin nebo ibuprofen pomůže jen zčásti, sirupy proti kašli jsou k ničemu, po kapkách do nosu ho pálí sliznice a smrká úplně stejně jako předtím a po pseudoefedrinu (který je tady běžně k zakoupení a je to prý jediná látka, která objektivně odpomáhá od příznaků) mu nepříjemně buší srdce a vůbec je mu z něj šoufl.

Dočetl se o napařování a hned jsme to vyzkoušeli. Výsledek nic moc, jen si musel už zase převléknout provlhlé tričko. Neprozřetelně jsem mu prozradila, že mě v dětství babička nutívala pít čaj cibulák, nechutnou slizkou prapolévku s medem a solí – a K. už ho šel vařit. Po několika desetiletích jsem měla možnost si ověřit, že je skutečně tak nechutný, jak se mi v dětství zdálo – a pod K.-ovým velením jsem ho musela vypít celý hrnek. I když se na vlastní kůži přesvědčil, že jsem mu říkala pravdu a lék na rýmu opravdu neexistuje, pořád ještě věřil, že něco přece jen existovat musí, a chytal se stébel. Cibulový čaj, pravda, uvařil jen jednou.

Provedla jsem protiofenzívu – zatím jen teoretickou -- za pomoci babiččiny proslulé křenové placky. To se nastrouhá křen, smíchá se s hořčicí a pepřem, případně jogurtem a trochou mouky, aby to drželo pohromadě, a plácne se to člověku na prsa, když je tak nemocný, že se nemůže bránit. V dětství mi tuhle směs na prsa připlácli mockrát a pamatuju se, že to nesnesitelně pálilo, ale babička mě držela, abych ji ze sebe nemohla shodit. Přitom si pochvalovala, jak ze mě placka pěkně vytáhla horkost a jak mi léčí průdušky. Na podrážděné kůži mi vždycky zůstal hnusný rudý flek (ale ten na tobě, dodala jsem drze směrem ke K., díky tvé barvě nebude vidět). Nic proti lidovému léčitelství, ale zdá se mi, že všechny tyhle metody mají jediný účinek: když je hrůzný lektvar dopitý nebo bolestivá procedura ukončena, uleví se vám.

K. řekl, že děkuje, ale křenovou placku snad radši nevyzkouší. Zalezli jsme zas do postele a léčili se živočišným teplem. To fungovalo. Nikdy jsme nevěděli, jak romantické to může být – stonat společně.

Autor: Iva Pekárková | pondělí 2.3.2015 11:41 | karma článku: 30,81 | přečteno: 2418x
  • Další články autora

Iva Pekárková

Jak se K. stal mocným čarodějem

Bylo kouzelné slunečné ráno. K. se rozhodl, že zas jednou pojede do práce na kole. A protože tohle bylo poprvé, co po zimě vytáhl bicykl, dal si na cestu do severního Londýna dvě a půl hodiny. Nechtěl dorazit pozdě.

3.4.2017 v 8:35 | Karma: 40,30 | Přečteno: 6078x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

Véééliká láska a na noze páska. Pravdivý příběh.

Co je v tomhle příběhu páska? Téhle pásce na kotníku se anglicky říká „tag“, česky náramek a je to zařízení, které vám přimontují na nohu, když něco provedete, aby mohli

14.3.2017 v 9:07 | Karma: 37,57 | Přečteno: 5155x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

O mezinárodní nezbytnosti profesionálních žen

Byl to malér. Jeremy, řidič soupravy londýnské nadzemní dráhy, najel s vlakem na odstavnou kolej, kde měl zůstat až do rána, a nevšiml si, že ve vagónu pořád sedí – nebo teda napůl leží – zapomenutý pasažér.

8.3.2017 v 9:04 | Karma: 39,00 | Přečteno: 4737x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

Partyzánská Zahrádka ve Východním Penge

Zrovna zasvítilo sluníčko, a tak jsem si čekání na autobus krátila focením rozkvetlých sněženek, šafránů a narcisů, které jako zázrakem vyrašily na kousku země hned u zastávky. V tom okamžiku se ke mně přitočil chlapík

6.3.2017 v 9:12 | Karma: 34,60 | Přečteno: 2015x | Diskuse| Ostatní

Iva Pekárková

Obejměte fobika (O strachu)

Byli dva. A zřejmě přišli nezávisle na sobě, i když teď seděli vedle sebe – vzadu, v té části kavárny, kam se mohli uchýlit lidé, které „beseda s autorem“ (mnou) nijak zvlášť nezajímala, a popíjet si tam skvělé kafe, aniž bych je

5.12.2016 v 8:30 | Karma: 34,92 | Přečteno: 2844x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 313
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7499x
Autorka knih, tlumočnice, barmanka, taxikářka na obou stranách silnice. Poslední vydané knížky: Levhartice (román), Beton (soubor povídek), Péra a perutě (můj první román v novém vydání), Postřehy z Londonistánu (blogokniha), Pečená zebra (román o černobílých vztazích v Česku). Na jařeo vyšlo nové vydání Slonů v soumraku (román o nerovné lásce starší Angličanky a mladého Senegalce). Na září se chystá fungl nové doplněné vydání tlusté blogoknihy -- Multikulti pindy jedný český mindy. Zrovna se pouštím do pokusu napsat novou knížku. Můžete mě kontaktovat na ivapekarkova@gmail.com